Przesłuchanie w roli świadka lub podejrzanego

Działalność biznesowa wiąże się z nieustannym podejmowaniem decyzji oraz współpracą z wieloma osobami. W toku tych działań możemy być uczestnikiem różnego rodzaju postępowań, bezpośrednio lub pośrednio związanych z naszą osobą.

Niestety, niejednokrotnie, podczas przesłuchań dochodzi ze strony funkcjonariuszy państwowych do różnorakich naruszeń prawa, wynikających, tak z celowego działania, jak i z braku profesjonalizmu. W związku z tym wiedza na temat uwarunkowań formalnoprawnych obowiązujących w Polsce w zakresie praw i obowiązków każdej ze stron przesłuchania oraz procesów psychologicznych, jakie mają wpływ na interakcje między stronami przesłuchania, w tym rozpoznawanie i przeciwdziałanie najczęściej stosowanym przez przesłuchujących manipulacjom, kształtowanie postawy asertywnej, umiejętność bieżącej analizy wypowiedzi, w tym zadawanych pytań, itp., jest trudnym do przecenienia narzędziem w przypadku znalezienia się w sytuacji osoby przesłuchiwanej.

Przesłuchanie jest sytuacją nietypową, która bez względu na zasadność, winę lub okoliczności jest momentem stresującym. Tę prawidłowość zna i umiejętnie wykorzystuje osoba przesłuchująca, która bez względu na to, czy stosuje profesjonalne techniki przesłuchania, czy też improwizuje, znakomicie potrafi odczytać emocje przesłuchiwanego. Celem takiej konfrontacji jest przede wszystkim wydobycie informacji, może jednak zdarzyć się, że przesłuchujący zastosuje technikę manipulacji lub w pewnym zakresie przymusu psychologicznego, aby uzyskać pożądany przebieg przesłuchania. Przesłuchanie w roli świadka, w roli oskarżonego oraz w roli osoby, zgłaszającej przestępstwo jest sytuacją, wymagającą opanowania, całkowitego skupienia oraz umiejętności kontrolowania przebiegu spotkania, aby efekt rozmowy nie stanowił zaskoczenia nawet wtedy, gdy okoliczności wydają się oczywistością.

 

Szkolenie przesłuchanie w roli świadka – komu i w jakiej sytuacji może okazać się pomocne?

Jako świadek zobowiązany jesteś do udzielenia zgodnych z prawdą odpowiedzi na zadane pytania. Nie wiesz jednak przed przesłuchaniem, kto będzie przesłuchującym, jak będzie wyglądało spotkanie oraz jaka będzie forma pytań. Może być to powodem narastającego stresu, który zaburzy prawidłową percepcję, a w konsekwencji nie pozwoli składnie i rzeczowo formułować odpowiedzi na pytania. Możesz odnieść wrażenie, że przesłuchujący stosuje na Tobie techniki, zmierzające do uzyskania konkretnych odpowiedzi. Możesz zauważyć, że treść pytań wykracza poza ramy sprawy. Możesz mieć wątpliwości, pytania, a Twoje opanowanie skończy się wraz z zamknięciem drzwi do pokoju przesłuchań.

Czy wiesz, że przesłuchanie będzie zapisywane w formie protokołu? Możesz dyktować odpowiedzi, zamiast skupić się na ich formułowaniu. Szkolenie ma na celu przygotowanie praktyczne na każdą sytuację podczas przesłuchania. Nie wiesz, co spotka Cię jutro, a może jeszcze dziś. Warto więc mieć świadomość, poczucie pewności siebie oraz nie pozwolić, by stres zawładnął zdrowym rozsądkiem.

 

Przesłuchanie w roli podejrzanego – czy znasz swoje prawa i obowiązki? 

Osoby oskarżone nie powinny obawiać się przesłuchania, mającego na celu wyjaśnienie rzeczywistego biegu wydarzeń. Czy Twoja praca jest powodem zwiększenia ryzyka częstymi przesłuchaniami? Czy znajdujesz się w sytuacji życiowej, determinującej nieustanne podejrzenia? Masz pewność swojej niewinności, jednak stres i nietypowość sytuacji mogą stać się powodem dezorganizacji procesu myślowego, zaburzeń koncentracji, trudności w skupieniu uwagi, co może mieć zgubne skutki. Zdajesz sobie sprawę, że przysługuje Ci prawo do obrony, lecz z pewnością nie wiesz jak z niego skorzystać.

Szkolenie „Przesłuchanie w roli świadka lub podejrzanego” jest najlepszym sposobem na poznanie nietypowej sytuacji od podszewki. Dowiedz się, jak w praktyce wygląda przesłuchanie w roli oskarżonego i jak zachować się, aby jego przebieg był właściwy. Nie pozwól sobie na zaskoczenie. Dzięki profesjonalnemu szkoleniu, na którym stosowane są praktyczne sposoby oraz nacisk kładziony jest na poznanie indywidualnej sytuacji uczestników, będziesz przygotowany/a na każde pytanie.

Proponowany czas trwania szkolenia
1 dzień / 8 godzin
Proponowana liczba osób
od 4 do 14 osób
Uczestnicy szkolenia
Szkolenie dedykowane jest wszystkim osobom, które, w związku z wykonywanymi przez siebie obowiązkami służbowymi lub prowadzoną działalnością gospodarczą, mogą być przesłuchiwane w charakterze świadka, podejrzanego lub obwinionego w postępowaniach karnych, karno-skarbowych, kontrolnych lub innych prowadzonych przez uprawnione organy państwowe.
Cechy wyróżniające szkolenie

Szkolenie prowadzone jest przez emerytowanego oficera Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, posiadającego bogate doświadczenie zawodowe i szkoleniowe.

Warsztaty obejmują zakres regulacji prawnych dotyczących przesłuchań, a także wyposażają w umiejętności niezbędne do właściwego zachowania się podczas przesłuchań i skutecznego odczytywania zamiarów drugiej strony.

Zdobądź umiejętności jak zachować się podczas przesłuchania - szkolenie praktyczne od podstaw

  • poznasz regulacje prawne dotyczące przesłuchań,
  • zdobędziesz wiedzę, jak prawidłowo przygotować się do przesłuchania,
  • dowiesz się, jak utrzymać kontrolę przebiegu przesłuchania,
  • nauczysz się obserwować charakterystyczne zachowania przesłuchującego i odpowiednio na nie reagować,
  • będziesz potrafił odczytywać złe intencje drugiej strony (np. nieszczerość, manipulacje),
  • udoskonalisz swoją asertywność.

 

Wejdź na wyższy poziom!

Kiedy wiesz, czego się spodziewać i jak się zachować w trudnej sytuacji, jesteś na wygranej pozycji!

 

 

 

Zobacz, jak nas oceniają

Zakres szkolenia

1
Regulacje prawne:
- prawa i obowiązki świadka i podejrzanego,
- obowiązki przesłuchującego – najczęściej popełniane błędy,
- protokoły.
2
Przygotowanie się do przesłuchania w roli świadka lub podejrzanego.
3
Efektywne korzystanie z pomocy obrońcy.
4
Nawiązywanie kontaktu interpersonalnego z przesłuchującym.
5
Umiejętność słuchania i bieżącej oceny zadawanych pytań.
6
Wnioskowanie na podstawie obserwacji rozmówcy.
7
Rozpoznawanie wskaźników nieszczerości u rozmówcy.
8
Techniki wywierania wpływu stosowane podczas przesłuchań i przeciwdziałanie im.
9
Rozpoznawanie i przeciwdziałanie manipulacjom stosowanym przez przesłuchującego.
10
Umiejętność kształtowania postaw asertywnych.

Szkolenie poprowadzi

Ekspert ds. bezpieczeństwa i komunikacji

Emerytowany oficer Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, posiadający bogate doświadczenie zawodowe i szkoleniowe. Prowadził między innymi śledztwa z zakresu przestępczości narkotykowej, nieprawidłowości w prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, zamówień publicznych i "afery paliwowej". Był również wykładowcą Centralnego Ośrodka Szkolenia ABW, wdrażał metodę przesłuchań FBI w ABW (ukończył szkolenie FBI Advanced Interview and Interrogation – zaawansowanych technik przesłuchań, prowadzone przez agentów specjalnych FBI, posiada certyfikat Departamentu Sprawiedliwości USA).

Czytaj więcej

Szkolił z zakresu przesłuchań funkcjonariuszy ABW, Policji, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, sędziów i prokuratorów cywilnych oraz wojskowych, pracowników instytucji państwowych i firm komercyjnych. Tworzył politykę bezpieczeństwa dużej firmy wydawniczej. Obecnie jest specjalistą do spraw szkoleń i trenerem, współpracuje też z kilkoma uczelniami wyższymi.

Proponujemy dwa rozwiązania:

Szkolenia w siedzibie Klienta

Wykorzystaj maksymalnie czas i poświęć go w pełni na szkolenie, likwidując problem dojazdu, koszt wynajmu sali itp. Wystarczy, gdy Klient dysponuje salą pozwalającą na przeprowadzenie szkolenia, a my zajmiemy się resztą, wyposażając ją w wyjątkowo wygodne fotele dostępne tylko u nas i nadając klimat sprzyjający wydajnemu szkoleniu. Możemy również zapewnić miejsce szkolenia w pobliżu siedziby Klienta, czyli zrealizować szkolenie poza firmą, ale w niewielkiej odległości.

Szkolenia wyjazdowe

Tu koncentrujemy się na zapewnieniu wyjątkowego miejsca poza siedzibą Klienta, realizując szkolenie w jednym z partnerskich hoteli. Nie są to jednak zwyczajne obiekty, a starannie dobrane miejsca, gwarantujące wyjątkową atmosferę, otoczenie przyrody i klimat pozwalający na oderwanie się od codzienności. Także w tym przypadku zapewniamy komfortowe warunki szkolenia, a wyjazd może być połączony również ze zorganizowaną integracją.

Skontaktuj się z nami

Interesuje Cię szkolenie zamknięte? Masz pytania dotyczące oferty? Szukasz tematu spoza listy?

Zapraszamy do kontaktu!


Uzupełnij i zaznacz pola oznaczone gwiazdką, aby wysłać wiadomość