Cenna wiedza
Wyjątkowe doświadczenie
Integracja
Docenianie pracowników
2 kwietnia 2020
Piotr Wójcik

Jak skutecznie doceniać pracowników

Kolejny wpis w ramach cyklu „6 skutecznych sposobów na utrzymanie pracownika w firmie” dotyczy doceniania. Znajduje się ono na samym szczycie listy motywatorów poza finansowych wpływających na satysfakcję pracowników.

Docenianie przez przełożonego pokazuje, że to co robi pracownik, jest ważne i wartościowe dla szefa, a przez to jednocześnie dla zespołu i całej firmy. Może ono oczywiście przybierać różną postać, ale dziś chciałbym skoncentrować się na jednym jego wymiarze. Ogromną zaletą doceniania, jest jego niski koszt. W zasadzie po za czasem poświęconym pracownikowi inne koszty nie istnieją.

Niestety nadal można się spotkać z przekonaniem, a może bardziej obawą wśród kadry menedżerskiej, iż proste ludzkie słowa szefa, spotkają się z reakcją ze strony pracownika w rodzaju: “Za dziękuję nic się nie kupuje”. “Nie żałuj swoim ludziom dobrego słowa nawet za drobne sukcesy i dokonania. Zauważaj u nich postęp i wysiłek, bo jest to wyraz zaangażowania, które i Tobie przynosi korzyści. Dziękuj, doceniaj i nie powielaj złych wzorców swoich skąpych w pochwały przełożonych.”

Nagradzanie poprzez wyrażenie pozytywnej opinii jest bardzo wartościowym środkiem motywującym i dlatego właśnie dobrze jest zrobić to właściwie. Podczas wyrażania uznania dla pracownika, czyha na szefa kilka pułapek. Dlatego, aby właściwie doceniać warto trzymać się trzech podstawowych zasad:

  1. Odwołuj się do faktów np. odnosząc się do konkretnej sytuacji. Jednocześnie wystrzegaj się uogólnień i personalnych ocen, nawet jeśli ma to być pozytywna ocena.
  2. Opisz swoje uczucia. Jak to co pracownik zrobił, jak się zachował, czego dokonał, wpłynęło na Ciebie.
  3. Przedstaw implikacje danej sytuacji, czyli wskaż, jakie korzyści odniosłeś dzięki pracownikowi.

Pamiętaj oczywiście też o słowach takich jak: dziękuję czy doceniam.

Na zakończenie – pamiętaj, iż nagrody działają dwa razy skuteczniej niż kary. Dlatego dwa razy więcej doceniaj pracownika, niż karaj!

 

Autor: Łukasz Frątczak – Trener/Konsultant

Literatura:
“Psychologia szefa. Szef to zawód” Wojciech Haman, Jerzy Gut. Wyd. One Press
Piotr Wójcik
Udostępnij:

Skontaktuj się z nami

Interesuje Cię szkolenie zamknięte? Masz pytania dotyczące oferty? Szukasz tematu spoza listy?

Zapraszamy do kontaktu!


Uzupełnij i zaznacz pola oznaczone gwiazdką, aby wysłać wiadomość

ul. Fabryczna 16H,
53-609 Wrocław

NIP 8943120271
REGON 368893599
KRS 0000705851

Posiadamy certyfikat: